1: Communicatiestrategie

Bepaal uw strategie

De oude indiaan zit rustig achter een bosje en wacht. Soms een uur, soms een dag. Tot er een hert langs drentelt, of er een konijn aan komt huppen. Dan is het moment daar. Hij pakt zijn pijl & boog, mikt rustig, wacht nog even, mikt nog een keer en schiet. Raak.

Bepaal steeds rustig en zorgvuldig uw communicatiemomenten, wil ik maar zeggen.
Per communicatiemoment bepaalt dan u welke actie, legitimatie of steun u van wie nodig hebt, en zoekt u een antwoord op de doen/vinden/weten-vragen.

De strategietabel

Uw tekst-strategie bestaat uit 2 drievuldigheden:

  • “Doen, vinden weten” is de eerste drievuldigheid. Een functionele tekst maakt dat de lezer weet wat hij moet doen, dat hij vindt dat hij het moet doen, en dat hij weet waarom hij dat moet vinden.
  • De tweede drievuldigheid ordent de functie van tekst in een organisatie. Met een tekst kun je om een actie vragen, een actie legitimeren, of steun voor een actie vragen. (En vaak alle drie, maar niet altijd tegelijk.)
  • (De derde drievuldigheid laat u in drie stappen produceren: structureren, formuleren en redigeren.)

U kunt uw strategie samenvatten in een handzame strategietabel, die makkelijk te delen is, en interactief te presenteren is  -handig als u met meer mensen schrijft!
Die tabel levert u materiaal voor het structureren en het formuleren van uw tekst.[1]

Hier vindt u het online handboek Communicatiestrategie. (wachtwoord vereist)

[1] U vindt de tabel hier in uw gereedschapskist